Mumbai en India: de eerste indrukken!! - Reisverslag uit Bombay, India van Anne-Meike Maat - WaarBenJij.nu Mumbai en India: de eerste indrukken!! - Reisverslag uit Bombay, India van Anne-Meike Maat - WaarBenJij.nu

Mumbai en India: de eerste indrukken!!

Door: Anne-Meike van der Maat

Blijf op de hoogte en volg Anne-Meike

05 Juli 2014 | India, Bombay

Lieve allemaal,

Ik had beloofd een blog bij te houden om jullie verslag te kunnen doen van mijn avonturen hier in dit wonderlijke land. Door enorme drukte en alle nieuwigheden hebben jullie er lang op moeten wachten. Pushen door sommigen van jullie heeft ertoe geleid dat ik nu lekker met m’n laptop in de woonkamer zit me een koffietje terwijl het buiten regent (de monsoon is vandaag begonnen, later meer daarover..).

Afijn, waar te beginnen? Ik zit hier nu officieel drie weken vandaag en in drie weken tijd kan er veel gebeuren dus blijkbaar. Voor de goede orde begin ik maar bij het begin: de heenreis. Na een, toch wel emotioneel afscheid van paps en mams, het vliegtuig in. Best prima: een airbus 380 van Emirates (voor de experts: zo’n luxe dubbeldekker). Prima eten, gratis drankjes en zelfs nog wat kunnen slapen. Ik vloog samen met mijn collega, Sander, die ik pas op Schiphol voor het eerst meete. Dus we hadden genoeg bij te kletsen.Tijdens de overstap op Dubai gezellig paar biertjes op (voor 6 euro per fles!) en toen kon het tweede deel van de reis beginnen: naar Mumbai. Wij waren de enigen blanken in het vliegtuig en we kregen curry voor ontbijt. Iets wat ik toen nog maar even wijselijk oversloeg (die lucht die in dat vliegtuig hing erna ... my god..)

Op het vliegveld aangekomen werden we opgehaald door onze collega Nikie en de chauffeur en ik werd keurig netjes bij mijn appartement afgeleverd. Om jullie een beeld te geven: Mumbai heeft bijna 20 miljoen inwoners en is qua oppervlakte nog kleiner dan de provincie Utrecht (een mierenhoop dus). Het bestaat uit verschillende wijken (Collaba, Lower Parel, Santa Cruz, Fort en Bandra etc.), ik woon in de laatste. Bandra wordt hier gezien als de “expat wijk” en de “ groene wijk”. Het grappige is dat je hier noch veel blanken, noch veel bomen kan waarnemen maar afijn, clichés zijn nu eenmaal leuk omdat het clichés zijn. Ik woon zelf in een appartementencomplex op de zesde verdieping. Het appartement deel ik met een Spaans en een Amerikaans meisje (leuke meiden!!) en bestaat uit een grote woonkamer, keuken en drie slaapkamers met eigen badkamers. Overal is ook AC (noodzaklijk in dit land!!). Op werkdagen is er een maid die alles komt schoonmaken en in mijn straat liggen diverse kleine winkeltjes waar je een soort van (hierop ligt nadruk) melk, brood en andere zaken kan halen. Met andere woorden, je kunt beter groente/fruit op straat kopen en zoveel mogelijk Indisch eten (hierover later ook weer meer..).

De dag van de aankomst heb ik nog een beetje kunnen bijkomen en uitpakken, daarna hup gelijk naar kantoor. Voor degenen die het ontgaan is: ik loop stage op het Nederlands consulaat (dus geen ambassade). De belangrijkste taken van het consulaat zijn enerzijds consulair (verstrekken van visa/paspoorten en hulp aan Nederlanders hier) en anderzijds het behartigen van bilaterale handel. Ik ben zelf bij het laatste betrokken. Meer specifiek: ik ben aangenomen om de organisatie van de Dutch Weeks op me te nemen. Dit gaat een groot event worden eind oktober, begin november waarbij er een handelsmissie uit Nederland naar Mumbai komt en Mumbai een week lang oranje gekleurd gaat worden. Midden in de stad komt een heus Holland Village, compleet met stroopwafels, poffertjes en met een beetje geluk Heineken House (voor meer info zie http://holland-village.org/ en https://www.youtube.com/watch?v=eYXNXwmcjEg dit was het Holland Village vorig jaar in Ho Chi Mhin). Het is de bedoeling dat Mumbai (bedrijven, studenten etc.) hier kennis maken met Nederland: belangrijke Nederlandse bedrijven worden uitgenodigd, agricultuur wordt gepromoot en er komt een studie fair waarbij universiteiten uit Nederland voorlichting komen geven over studeren in Nederland. Verder komen hier allerlei activiteiten omheen om Nederland te promoten: voetbal, hockey, exposities, concerten (hopelijk komt Armin haha) exposties en nog veel meer. En ik zit er middenin!! Super vet dus!!
Kortom, een uitdagende stage-opdracht en zelfs daarbuiten valt er nog genoeg te doen qua organisatie en deelnemen. Recentelijk een lunchmeeting gehad met Indische bedrijven bij de European Chamber of Commerce, morgen een Round Table meeting met vertegenwoordigers van de grootste bedrijven hier in Mumbai ennnnnnnnnnnnn.... Koninklijk bezoek!! Onze Koninging was de afgelopen twee dagen in Mumbai en raad eens wie haar de hand heeft geschud: meeeeeeeeeee... Woehoe (rondedansjes haha..)!!

Ook buiten werk om is het expat-leven druk! Je leert hier via via heel snel mensen kennen en aangezien we allemaal toch van buitenaf komen raak je makkelijk bevriend. De eerste voetbalwedstrijd (NL-Spanje, wat een uitslag!!!) heb ik gekeken met een groep NL gasten die weer vrienden waren van mijn collega Nikie. Dus hop twee dagen nadat ik geland was al in mijn oranje outfit bier drinken en heeeeeeel hard gillen. De 8e finale hebben we zelfs in een schitterend 5-sterren hotel gezien (is van een Nederlander hier) samen met Mexico (en raad eens wie er voor het bier ging betalen haha..). Gelachen dat we hebben: er werden zelfs een soort van bitterballen (tenderloin) geserveerd en broodjes knakworst met zuurkool (jammieee, zelfs bij 35 graden). Er wordt hier ook flink gestapt. In Bandra liggen een aantal bars en discotheken die ik in de weekenden graag onveilig maak. Het blijft wel India, dus het meeste sluit rond een uur of 1 pm. Alcohol is ook best wel duur en de kwaliteit is niet om over naar huis te schrijven (wat mis ik nu die lekkere apperitieven thuis bij paps en mams pff.. Willen jullie me supporten en flessen wijn opsturen?). De andere kant van de medaille is wel dat ze hier overal goede muziek draaien (vaak nog lekker old-school van een paar jaar terug): R&B, hiphop en reggaeton woehoe.. Ik kan dus helemaal los gaan!! En uiteraard wordt er ook genoeg Bollywood muziek gedraaid (een van de hits is nu het nummer Baby Doll voor de nieuwsgierigen onder jullie.. Youtube maar eens). Ik moet zeggen dat veel van die muziek best prima is!! Lekker opzwepend en perfect om lekker op te shaken. 9 Van de 10 keer gaan we met een groep expats en Indiërs naar Trilogy, een van dé nachtclubs hier in Mumbai. Het leuke is dat er ook vaak van die arrogante Bollywoodsterren binnen staan, die mij dan zo aankijken alsof ik een concurrente ben hahahahaha… Geniaal dus!! Als ik gewoon zelf wil ontspannen ga ik of zwemmen in een hotel in de wijk ergens (als t niet regent) of ik plof op de bank met een boek. Je kan ook makkelijk hier in de wijk gaan lunchen of koffie gaan drinken bij een aantal, toch meer Westerse restaurants. Meestal probeer ik al die Westerse dingen te vermijden want je wil toch wel integreren, maar soms is het wel lekker om te ontkomen aan al die Indiase hecktiek!!

Want India, tja. Georganiseerde chaos is het hoor!! Maar het wonderlijke is dat, ondanks dat het lijkt alsof er geen structuur in zit, het dus wel werkt. Er leven hier meerdere religies (met name Hindoes en Moslims en een paar varianten ervan) met elkaar en door elkaar. Multi-culti dus!! Hierdoor is alles om je heen (straatbeeld, gebouwen, eten en kleuren) hee l divers. Dit maakt het dus zo interessant! Toen ik voor het eerst aan India dacht, dacht ik aan de volgende zaken: koeien, curry, treinen, riksja, sloppenwijken en heel veel mensen. Alle zaken (op de koeien na die lopen hier niet zo veel godzijdank) klopt het wel.

20 Miljoen mensen moeten zich dagelijks verplaatsen, en het merendeel vindt het verstandig om dit met gemotoriseerde voertuigen te doen: auto, taxi, bus, brommer/scooter en riksja. Dit heeft tot gevolg: enorm veel files en uitlaatgassen. Hier in de wijk verplaats ik me met een riksja, terwijl naar kantoor (zuid-Mumbai) ik vaak met de taxi ga. Voor beiden geldt: NO RULES maar anticiperen. Dat leren ze hier met rijles. Ik heb er stiekem al mee leren leven dat ik hier waarschijnlijk niet door een koe vertrapt zal worden, maar zal sterven in een riksja crash ofzo.. 4 Auto’s op een tweebaansweg is doodnormaal, er wordt gezwalkt van links naar rechts over de rijbaan, tussen al het gemotoriseerde verkeer lopen en fietsen nog mensen of mensen met handkarren (met groente en fruit enzo) en mensen halen hun handen niet van de toeter af. Gevolg: je wordt gestoord, omdat zowel de riksja’s als de taxi’s allebei open zijn en je dus de oren van het hoofd geclaxoneerd wordt. De ramen van de taxi’s kunnen wel dicht, maar het merendeel heeft geen AC dus dan drijf je weg. Er rijden wel taxi’s met airco, maarja die zijn dus weer duurder (400 roepies ipv 200) en tja je blijft student he?!

Is er een alternatief? Ja! Is dat beter en veiliger? Hell no!! Goedkoper en sneller? Ja dat wel. Dus wat doen we: de trein!!!! Sinds een paar jaar wordt er druk geadverteerd om toch vooral maar niet bovenop de trein te gaan zitten ivm het gevaar voor elektrocutering. Echter, aan de trein hangen en iedereen die zich overal tussenpropt is doodnormaal. Als ik met de trein naar kantoor (lees het zuiden) ga, sta ik altijd in de vrouwencoupé. Eerste of tweede klas, beiden zijn bagger. In de spits sta je hier met een kleine tiental vrouwen op x vierkante meter gepropt. Iedereen schreeuwt naar elkaar (versta er godzijdank niets van, ook omdat ik mijn reggaeton op volume 100 heb staan) en iedereen lijkt chagerijnig haha.. Mensen kijken me verbaasd aan als ik me als blanke vrouw hier in de trein wurm en meestal zijn ze wel bereid me naar binnen te helpen of eruit, of om te vertellen waar ik heen moet. De momenten dat dit niet het geval is, is het ook zo’n moment van survival of the fittest: RUSH HOUR!! Een situatieschets: op het moment dat de trein het station binnenrijdt, springen mensen al uit de (rijdende!!) trein. Dit met een goede reden: 2 seconden langer wachten en je komt er niet meer uit, omdat mensen ook al de rijdende trein inspringen. Het probleem is alleen dat je vaak bovenop andere mensen springt omdat iedereen hetzelfde lumineuze idee heeft en dat er een redelijk hoogteverschil is tussen de trein en het perron: je leest best wel vaak dat mensen ertussen zijn gevallen enzo (laat de rest van de horror details maar achterwege).
Doe ik mee aan dit feestje? Ik ben eigenlijk een pussy dus probeer met een beetje Hollandse beleefdheid (lees: schreeuwen) te wachten tot de trein bijna stilstaat alvorens ik eruit jump. Het vervelende is wel dat mensen achter me soms enorm aan het duwen zijn en ik dan uit alle macht probeer m’n evenwicht te bewaren. Kortom, reizen hier in India: ga met de trein!! Een ervaring. Niet alleen vanwege het bovenstaande maar ook omdat je hier het echte India ziet! Allemaal verschillende mensen, mensen die in de trein komen om spullen (rotzooi) te verkopen of te bedelen en je ziet veel krottenwijken langs het spoor (mensen staan er ’s morgens te douchen etc etc ...). Gevolg is wel dat het niet altijd even lekker ruikt (oke het stinkt gewoon heeeel erg). Vooral de stations waar ze rauwe vis in manden mee in de trein nemen. Om half 8 in de ochtend kan ik dat echt totaaaaaaaaaaaal niet aan!!!!!!! Gelukkig ontbijt ik vaak pas op kantoor (muesli en yoghurt jawel haha), want anders zou ik weinig aan die voedingsstoffen hebben, vrees ik.

En dan ja, het eten!! My god ik heb mijn nieuwe liefde hier gevonden hoor: de Indiase keuken. Wat een smaken en geuren. De basis van bijna elk gerecht is ui en knoflook (draagt ook bij aan de mengelmoes van geuren die hier voorbij drijven dus...), maar dat maakt het wel enorm lekker. Als een echte Indiase eet ik nu bijna alles al puur met mijn rechterhand!! Je merkt dat mensen dat enorm grappig vinden soms (zeker als er een stuk kip of paneer tussen mijn naan glipt, terug in de curry valt en ik volledig onder zit) en het ook kunnen waarderen dat ik me probeer aan te passen. Meestal ga ik in de pauze met collega’s lunchen in een van de vele Indische restaurantjes hier. Het merendeel heeft geen airco dus je bent lekker aan het zweten van de hitte en het pittige eten. Maar goed, elk nadeel heb z’n voordeel zeggen we dan maar. Wat dat betreft snap ik ergens wel dat mensen blij zijn hier dat de monsoon nu eindelijk is begonnen, het brengt “koelte” met zich mee. Het is de eerste paar weken echt extreem vochtig warm weer geweest: de gevoesltemperatuur lag vaak rond de 40 graden. Non-stop plak plak pak dus. Voor degenen die het monsoon-fenomeen nog nooit hebben meegemaakt, het gaat hierbij om extreem veel regen, een waterval die enkele maanden voortduurt (tot september ongeveer). De monsoon had eigenlijk halverwege juni al begonnen moeten zijn, maar is dus bijna een maand vertraagd. Hoewel dit een ramp is voor de landbouw (irrigatie is voor 70% afhankelijk van de monsoon) en dus de inflatie, hoor je mij niet klagen. Ik prefereer toch de zon: je kan lekker gaan zwemmen, bruin worden (zwart bij voorkeur, iedereen hier wil juist blank zijn haha..) en je wordt tenminste niet zo smerig. De regens nu spoelen letterlijk alles schoon: al het (fijn)stof, zand en afval komt nu overal op en tussen terecht. Ratten en kakkerlakken rennen nu overal vrij rond. Ja dit hoort er ook bij!! Het enige wat ik kan doen is me op z’n Hollands wapenen tegen dit natuurgeweld: regenjas, regenlaarzen en paraplu. Très charming dus!! En zelfs dat heeft 9 van de 10 keer nog geen effect. Conclusie: nat en onder de modder op kantoor haha. Altijd extra kleren meenemen dus in monsoon-tijd!!
Het nadelig ervan is ook dat het verkeer helemaal vastloopt omdat de straten onderlopen. Normaal doe ik er een klein uurtje over om met de taxi van Bandra naar kantoor te komen, maar dit kan nu zomaar 2 of 3 uur zijn pfff. Treinen is ook geen optie daar je op de stations alsnog doorweekt raakt (gebrek aan afdakjes) en er miljoenen mensen extra besluiten de trein te pakken. In die extreme, agressieve drukte heb ik ’s ochtends vaak geen zin. Voor degenen die me een beetje kennen: ik moet rustig wakker worden, muziekje en ontbijtje erbij. Nu hang ik meestal in een trein of taxi en wens ik z.s.m. op kantoor te zijn om aan mijn ontbijt te beginnen. Niet altijd een lekkere dag-start dus haha. Ik moet nog even brainstormen op een goed alternatief, maar vrees dat dat er niet gaat zijn!

Kortom, wat een mega drie weken heb ik al gehad en ik ben blij dat ik nog tot december hier mag zijn. Sander en ik vliegen medio juli naar het noorden om daar de golden triangle reis te gaan maken (Delhi, Jaipur, Udaipur, Aggra en met een beetje geluk Varanassi). Dit wordt een kleine tweetal weken backpacken in het noorden van India. Het schijnt wel een stuk conservatiever te zijn dan Mumbai (dit is stiekem best wel Westers), dus ik zal me als vrouw in mijn lot moeten schikken vrees ik. Help, dat klinkt zo totaal niet als moi!! Volgende week dus maar even wat traditionele kurti’s en sari’s scoren om daarin rond te gaan lopen twee weken haha.Ik zal proberen om, voordat we weg gaan, nog een blog te schrijven om jullie te updaten en meer over India te vertellen. Foto’s etc. volgen zeker nog!! Voor nu hoop ik dat jullie een beetje een idee hebben gekregen van mijn leven hier: no worries ik loop dus niet in 7 sloten tegelijk!!

Heel veel liefs voor iedereen daar in Nederland!! Ik mis jullie allemaal wel al hoor haha.. Please keep me posted over de ontwikkelingen daar he!!

Kus Meik

Ps. Het lijkt me wel leuk om nog wat wist-je-datjes mee te geven aan jullie, in het geval dat iemand van jullie nog de intentie heeft om deze kant op te komen (watch and learn!!). Wisten jullie dat:
- Niet alle koeien hier heilig zijn? Alleen van die koeien met zo’n speciale bult op hun rug.
- Paneer een veg-gerecht is? Maar het is geen paneermeel wat wij kennen. Meer een soort van tofu-kaas ofzo (moeilijk te omschrijven haha)..
- Riksja-drivers het nummer “gasolina” kunnen waarderen maar “gas op die lollie” echter weer niet?
- Het raar is als mensen hier wél netjes volgens de regeltjes rijden? Met andere woorden, mensen voorrang verlenen etc.? Deze riksja-drivers zijn naar mijn mening het slechtste want dan schiet het totaal niet op (los van het wellicht wel aanwezige veiligheidsaspect)
- Ik hier dagelijks in tijd de afstand Maastricht – Amsterdam afleg van mijn huis naar werk en weer retour?
- Als mensen Hindi spreken je het af en toe kunt volgen omdat veel nieuwe woorden (laptop, mobiel etc.) in het Engels uitgesproken worden?
- Je hier je biertje, genaamd Kingfisher (in een flesje) omgekeerd in een glas water kunt houden en dan allerlei conserveringszooi eruit komt gestroomd voor een kwartier? Als je dit doet krijg je minder hoofdpijn van je Kingfisher.
- De stroom pas 1 keer is uitgevallen in mijn appartement en ik nog geen kakkerlakken heb kunnen spotten in huis? (MEEVALLER!!)
- Locals hier liever op de foto gaan met mij dan met de Gate Way to India?
- Omdat mensen hier links rijden, je op de stoep tegenliggers ook andersom moet passeren? Dit heeft al tot genoeg hilarische, bijna-botsende situaties geleid.

Nou dit was de update!! Tot schrijvens, skypens, appens, facebookens en mailens weer allemaal 

  • 09 Juli 2014 - 00:49

    Jan Willem Andriessen:

    erg mooi blog meike.... gr jw ben je klaar voor morgen.....

  • 04 Juni 2015 - 20:11

    Takis:

    Hallo Annemeike,

    Ik heb je blog gelezen, ik vond het een geweldig verhaal en ook de manier waarop je schrijft.
    Nu heb ik ook een idee hoe het voor mij in Mumbai zal zijn als ik daar ga werken in juli. Nog een fijne tijd
    in Mumbai.

    Groeten Takis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne-Meike

Actief sinds 12 Juni 2014
Verslag gelezen: 1024
Totaal aantal bezoekers 7693

Voorgaande reizen:

09 Juni 2014 - 31 December 2014

Wonderful & Colourful India

Landen bezocht: